بارداری در زمستان خطر ابتلا مادران به دیابت بارداری را افزایش می دهد

15 نوامبر 2016 - خطر ابتلا به دیابت بارداری برای زنانی که در زمستان باردار می شوند، بیشتر است که با افزایش طیفی ازعوامل خطر برای کودک و مادر همراه است.

 تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه آدلاید نشان داد در زنانی که در طول زمستان باردار می‌شوند خطر ابتلا به دیابت بارداری بیشتر است.

 این مطالعه با بررسی بیش از 60 هزار تولد در جنوب استرالیا در طول یک دوره‌ی پنج ساله انجام  گردید. این مطالعه اولین مطالعه‌ی مبتنی بر جمعیت در نوع خود است که تأثیر تغییرات فصلی بر دیابت بارداری را تایید کرده است.

نتایج این تحقیق که توسط موسسه ی تحقیقاتی رابینون در دانشگاه ادلاید در همکاری با محققان دانشگاه Groningenدرهلند و واحد نتایج بارداری جنوب استرالیا انجام گردید، درمجله‌ی BMJ Diabetes Research & Careمنتشر شد.

 دیابت حاملگی یکی ازعوارض جدی بارداری است که مشخصه ی آن کنترل ناکافی قندخون در دوران بارداری است، عوارض دیابت بارداری شامل: افزایش وزن زمان تولد، نوزاد زودرس، افت قند خون نوزاد که می تواند در موارد شدید به تشنج کودک بیانجامد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی را افزایش می دهد.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله دکتر Verburgاز دانشگاه Groningenمی‌گوید: مطالعه ی ما اولین مطالعه در نوع خود است که شواهدی قوی از ارتباط دیابت بارداری و فصل بارداری ارائه داده است.

در این مطالعه مشخص گردید در فاصله‌ی 5 سال مطالعه( 2007 تا 2011) شیوع دیابت بارداری افزایش یافته است و از 4.9درصد به 7.2درصد رسیده است، احتمال ابتلا به دیابت بارداری برای زنانی که در زمستان باردار شده‌اند، بیشتر است بطوریکه 6.6درصد از بارداریهایی که در زمستان اتفاق افتاده است تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرد. احتمال ابتلا به دیابت بارداری برای زنانی که در تابستان باردار شده اند، کمتر است(5.4درصد).

 دکتر Verburgمی‌گوید: مکانیزیم هایی که موجب ابتلا زنان به دیابت بارداری می گردد هنوز بخوبی مشخص شده‌اند، تحقیقات پیشین نشان داده است عوامل هواشناسی، فعالیت فیزیکی، تغذیه، ویتامین  Dاز عوامل خطر دیابت بارداری هستند که همگی آنها تحت تأثیر فصل زمستان قرار می‌گیرند.

 او افزود: نه تنها ما به مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج نیاز داریم بلکه در تحقیقات آتی باید به بررسی تأثیر سایر عواملی که با تغییر فصل دچار تغییر می‌گردند، بپردازیم.

محقق ارشد این پژوهش پرفسور Robertsاز موسسه‌ی تحقیقات رابینسون در دانشگاه آدلاید گفت: این نتایج همچنان نشان دهنده‌ی اثرات گسترده ی افزایش شاخص توده‌ی بدنی (BMI) در زنان در سن بارداری است .

 افزایش BMIو کاهش فعالیت بدنی از فاکتورهای خطر دیابت بارداری هستند، همچنین وضعیت نامطلوب اجتماعی اقتصادی از جمله‌ این فاکتورهای خطر می‌باشد، این عوامل قابل تغییر می‌باشند و باید هدف مداخلات پیشگیرانه از دیابت بارداری قرار گیرند.

 منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161115094554.htm